Flat Preloader Icon

PROGRAM PROMETNE KULTURE ZA NAJMLAĐE se uspješno u Europi provodi već gotovo 30 godina, a njegovi ciljevi i koncepcija u RH usklađeni su sa strateškim ciljevima Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa Republike Hrvatske 2011.-2020., kao i s Nacionalnim planom sigurnosti cestovnog prometa Republike Hrvatske 2020-2030 te sa svim relevantnim međunarodnim dokumentima. Provodi se u prostoru škola, a namijenjen je učenicima 2. i 3. razreda osnovnih škola. Sastoji od dvije međusobno povezane interaktivne komponente:

 

1. Teoretski dio:

– posebno educirani predavači, educiraju polaznike pomoću multimedijskog prikaza stvarnih rizika u prometu kao i o značenju horizontalne i vertikalne signalizacije;
– u ovom dijelu djeca usvajaju teoretska znanja o pravilnom/nepravilnom ponašanju pješaka i biciklista, ponašanju u javnom prijevozu, svrsi reflektirajuće odjeće te raspoznavanju zvučnih signala u prometu.

 

2. Praktični dio “mobilni poligon”:

– Mobilni poligon je realna simulacija stvarnog prometa koji se sastoji od semafora, prometnih znakova, graničnika, pješačkih prijelaza, mini automobila na benzinski pogon i drugih didaktičkih pomagala koja su prilagođena uzrastu djece.
– Cilj ovog dijela programa je da djeca dobiju mogućnost iz perspektive vozača uvidjeti što znači upravljati pravim automobilom, odnosno što znači: zaustaviti/pokrenuti automobil, procijeniti brzinu kretanja nadolazećeg automobila, što za vozača znači napetost, adrenalin, strah, koncentracija, umor, orijentacija, motoričke sposobnosti, dezorijentacije i dr., a sve kako bi postali bolji pješaci

Edukacija o prometu

Djeca o prometu uče kroz dva dijela edukacije: teorijski i praktični dio. Teorijski dio u trajanju od 45 minuta provodi se u prostorijama škole . U teorijskom predavanju predavači (pod nadzorom stručnih suradnika škole) obučavaju polaznike o prometnoj kulturi i pravilima putem multimedijskog prikaza stvarnih situacija i rizika u prometu. Drugi dio je praktični i odvija se na školskom igralištu ili u sportskoj dvorani gdje se postavlja mobilni prometni poligon na kojemu dijete kroz samostalno upravlja prilagođenim vozilom za obuku, te ima priliku uočiti poteškoće iz perspektive vozača, a sve u svrhu da postane što bolji pješak. Dijete po prvi put ima priliku osobno uvidjeti što znači biti vozač automobila u kontroliranim uvjetima. Vozila za obuku didaktički su prilagođena uzrastu od 7 do 12 godina. Policijski službenici asistiraju i nadziru edukaciju o prometu, te sudjeluju i nadovezuju se specifičnim temama i vlastitim iskustvima.

Radionica osnova prve pomoćI

Nakon prometnog poligona slijedi praktična radionica prve pomoći u trajanju 30 do 45 minuta, ovisno o broju učenika, koju dobrovoljno provodi lokalno društvo Crvenog križa po želji i u dogovoru s osnovnom školom. Edukaciju može održati i naš educirani tim prve pomoći. Edukacija se provodi u predviđenoj prostoriji ili na otvorenom. Na početku radionice polaznike se upoznaje s važnosti i idejom edukacije. Ukratko se ponavljaju brojevi hitnih te se nakon demonstrira poziv prema službenicima hitne pomoći. Naglašava se važnost onih informacija koje je pri tom pozivu nužno reći. Polaznicima se ukazuje na to da sami sebi ili drugima mogu pomoći pri nekim ozljedama. Otvaranjem kutije prve pomoći imenuju se svi dostupni materijali i definira se njihova upotreba. Nakon toga djeca imaju priliku naučiti kako postupiti kada su u pitanju lakše ozljede ili kako postupiti u određenim situacijama i važnost pozivanja hitnih službi u slučaju ozbiljnih nesreća ili nezgoda.

Radionica o zaštiti od požara za djecu

Po provedenoj obuci o prvoj pomoći slijedi radionica protupožarne zaštite za djecu u trajanju 30 do 45 minuta, ovisno o broju učenika, koju dobrovoljno provode timovi lokalnih jedinica vatrogasnih društava (DVD, JVP ili VP) po želji u dogovoru s osnovnom školom. Edukacija se provodi na otvorenom, uz prometni poligon. Na edukaciji vatrogasci sudjeluju s svojim vozilima i opremom te edukativnim materijalima. Polaznike se upoznaje s važnosti zaštite od požara, opasnim aktivnostima koje mogu izazvati požar, te načinima prevencije istog. Ponavlja se broj telefona vatrogasne službe. Djeci se pokazuje unutrašnjost i oprema vatrogasnog vozila, te standardna oprema vatrogasca. Nakon toga se djeci prikazuje vježba s brentačama, tj. gađanje mete vodenim mlazom. Po završetku vježbe, polaznicima se dijele materijali vatrogasne tematike.

Često postavljena pitanja

U programu sudjeluje preko 200 osnovnih škola sa svojim pripadajućim područnim školama a kroz program je do sada prošlo cca. 70.000 učenika. Isto tako odrađen je veliki broj manifestacija van školskih institucija kroz koje je prošlo veliki broj djece. Struktura sudionika koji sudjeluju u programu su uzrasti drugih, trećih i četvrtih razreda osnovnih škola, tj. u dobi od 6 do 12 godina.

Kvalitativni podatci se mogu sagledati iz analize evaluacijskog upitnika koji je ispunjavan u svakoj školi gdje je proveden Program. Evaluacijski upitnik se sastoji od sedam pitanja s pod pitanjima koje ispunjavaju ovlaštene osobe škole (pedagog, psiholog i ravnatelj) koje su bile nazočne pri izvođenju edukacije, skupa s djecom polaznicima. Jedan od pokazatelja kvalitete Programa je i činjenica da je, u svim školama u kojima je Program proveden, uprava škole, vijeća roditelja i vijeća učitelja dala suglasnost i preporuku da se Program provodi i u sljedećoj školskoj godini.

S obzirom na to da je ovaj program-edukacija djece o sigurnosti u cestovnom prometu prvi put praktično zaživio u RH u 2013. god. svjesni smo činjenice da za realizaciju i provedbu ovog programa u RH zahtjeva dosta upornosti, snage, entuzijazma i jako puno fleksibilnosti u svakom pogledu. Prva i najteža odluka donesena je u 2013. god, kad smo se odlučili za ovaj pothvat, jer nam je želja da ovaj program zaživi i opstane kao i u ostatku Europe, kako bi i naša djeca imala pravo na kvalitetnu edukaciju u cestovnom prometu. Stoga se nadamo da upravo institucija kao što je Nacionalni program sigurnosti u cestovnom prometu u RH će nam biti i dalje od velike potpore i podrške u ispunjenju našeg cilja: Aktivno doprinositi smanjenju djece kao žrtava u cestovnom pometu.

Tijekom provedbe Projekta kroz prethodne 7-8 godina u svakodnevnoj komunikaciji s ravnateljima, učiteljima, roditeljima i školskom djecom te temeljem rezultata evaluacije rađene su izmjene koje su imale za cilj podizanje kvalitete Programa posebice u smislu uključivanja novih partnera (policija, crveni križ, vatrogasci, centar za razminiranje) koji su o temi sigurnosti djece u prometu progovarali iz svoje perspektive, što je u konačnici Programu dalo dodatnu vrijednost.

Program je osmišljen i pokrenut 1989. godine u Finskoj. Program je utemeljen na pedagoškim standardima i načelima koja su važna za rad s djecom, a fokus navedenog Programa je usmjeren na edukaciju djece, kao jedne od najranjivijih skupina sudionika u prometu, o opasnostima u prometu, kako bi se smanjila vjerojatnost njihovog stradavanja. Glavna ideja Programa je da djeca lakše usvajaju znanja kroz igru, nego pukim memoriranjem informacija: „Reci mi i zaboravit ću; Pokaži mi i možda ću zapamtiti; Uključi me i sigurno ću razumjeti“.

Tijekom godina program se temeljem originalne ideje proširio izvan granica Njemačke te se sada provodi u velikom broju europskih (Finska, Grčka, Portugal, Turska, Slovenija, Austrija i Hrvatska) i svjetskih (Katar, Ujedinjeni Arapski Emirati) zemalja. U programu sudjelovalo je preko milijun djece i sva pozitivna i negativna iskustva stečena kroz provedbu ovog Programa iskorištena su kako bi se Program unaprijedio i poboljšao.

Kvaliteta programa prepoznata je i na europskoj razini sukladno čemu je navedeni Program jedan od potpisnika Europske povelje za sigurnost cestovnog promete Europske Komisije (The European Road Safety Charter).

Program u Republici Hrvatskoj modificiran je tako da su uvažene specifičnosti provedbe preventivnih programa u Republici Hrvatskoj, a pri čemu su korišteni rezultati istraživanja koje je proveo Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu u suradnji i Istarskom županijom kroz projekt „Zajednice koje brinu: razvoj, implementacija i evaluacije prevencije“.

Moto ovog programa je: “Jedan dan – jedna škola”

– Pridonijeti smanjenju broja smrtno stradale i ozlijeđene djece u prometu
– Povećati stupanj prometne kulture među djecom, ali i u široj zajednici
– Senzibilizirati širu javnost na važnost brige o najmlađim sudionicima u prometu
– Poboljšanje kvalitete života kroz sigurniju mobilnost djece

– Educirati djecu o pravilnom i nepravilnom ponašanju u prometu (pješaka, biciklista i vozača)
– Educirati djecu o značenju horizontalne i vertikalne prometne signalizacije
– Ukazati djeci na važnosti korištenja sigurnosnih pojasa i zaštitne kacige
– Naučiti djecu kako da prepoznaju i reagiraju na opasne situacije u prometu

Program se provodi u partnerstvu s drugim subjektima: MUP RH-razmjena informacija i koordinacija aktivnosti; Crveni Križ RH- razmjena informacija i koordinacija aktivnosti; te pojedine Vatrogasne postrojbe- razmjena informacija i koordinacija aktivnosti kao i Hrvatski Centar za razminiranje.

Program u vidu edukacija se kontinuirano predstavlja putem:
-svoje Internet stranice www.jumicar.net

-svog Facebook profila (https://www.facebook.com/JumicarHR/)

Osim toga aktivnosti programa u odgojno-obrazovnim školama gotovo uvijek su popraćene lokalnim medijima (tiskani, radio i televizijskim), kao i školskim glasilima. Također javne manifestacije u kojima program sudjeluje ,zahvaljujući svojoj atraktivnosti,redovito su praćena medijima s nacionalne razine, a prema dosadašnjem iskustvu mediji su uvijek pokazali interes za program te su o njemu redovito izvještavali. Uspijemo li svojim djelovanjem spasiti samo jedan dječji život smatrat ćemo svoju misiju ispunjenom.

Oprezno u prometu !!!

>